Milan Men’s Fashion Week na sezon jesień-zima 2025 stał się areną refleksji nad współczesnym światem. W odpowiedzi na globalne napięcia – od politycznych po klimatyczne – projektanci postawili na kolekcje łączące bezpieczeństwo, odporność i nostalgiczne piękno.
Wśród dominujących trendów znalazły się: shearling jako symbol ochrony, dżins w nowych odsłonach, innowacyjne materiały techniczne oraz romantyczne akcenty, które nadały pokazom emocjonalną głębię .
Shearling i dżins: ponadczasowe odpowiedzi na niepewność
Projektanci sięgnęli po materiały o historycznym rodowodzie, reinterpretując je w kontekście współczesnych potrzeb.
- Prada – Raf Simons i Miuccia Prada przekształcili shearling w „warstwę zmysłowego bezpieczeństwa”, wykorzystując go jako podszewkę płaszczy i kapturów. W połączeniu z postrzępionymi swetrami i kowbojskimi butami, kolekcja stała się hołdem dla „ludzkiego instynktu” w dobie sztucznej inteligencji .
- Dunhill – Simon Holloway odwołał się do lat 30. i sportowej elegancji Księcia Windsoru, wprowadzając marynarki w regimentalne wzory oraz dżinsy idealnie dopasowane do klasycznych tweedów .
- Brioni – Marka połączyła garnitury z „drugą skórą” dzięki miękkim tkaninom, a modele prezentowali je w tańcu, podkreślając płynność ruchu .
Dżins przeżywał renesans – od podwójnych zestawów u MSGM i Dolce & Gabbana po surowe, nieszlifowane krawędzie u Brunello Cucinelli.
Nawet marki kojarzone z klasyką, jak Ralph Lauren, sięgnęły po denim w kontekście outdoorowym, inspirowanym nadchodzącymi Zimowymi Igrzyskami w Mediolanie .
Wysokowydajna odzież: technologia meets tradycja
W obliczu ekstremalnych warunków pogodowych, projektanci eksperymentowali z innowacyjnymi tkaninami:
- Stone Island – Anoraki z gumowanymi dziurkami na guziki i kapturami chroniącymi przed wiatrem, wykonane z przetworzonego gabardynu, symbolizowały „dodatkową warstwę ochrony” .
- Saul Nash – Brytyjski projektant zadebiutował w Mediolanie parkami z technicznego materiału PrimaLoft, które przekształcały się w szaliki lub torby .
- Giorgio Armani – Kolekcja „Elegance to live in” łączyła jedwabne garnitury z goglami narciarskimi i plecakami, tworząc uniwersalną garderobę na każdą okazję .
W tym kontekście wyróżniał się również Valextra, który wykorzystał przędzę EcoNyl z recyklingu nylonu, łącząc technologię z rzemiosłem .
Dziedzictwo i kino: od Felliniego do Diora
Włoskie marki celebrowały lokalną kulturę, sięgając po ikony popkultury:
- Dolce & Gabbana – Pokaz „Paparazzi” nawiązywał do „La Dolce Vita” Federica Felliniego. Modele w garniturach z kryształowymi guzikami maszerowali po „czerwonym dywanie”, otoczeni przez fotografów, podczas gdy wieczorowe kreacje migotały leopardem i cekinami .
- Emporio Armani – Giorgio Armani, w wieku 90 lat, zaskoczył połączeniem aksamitnych spodni z techniczną odzieżą górską, inspirowaną zarówno latami 80., jak i współczesnym alpinizmem .
- Zegna – Kolekcja „Vellus Aureum” czerpała z tradycji hodowli merynosów w Australii, prezentując płaszcze z wełny tak lekkiej, że przypominała bawełnę .
Romantyczny bunt: miłość i indywidualizm
W odpowiedzi na „atomizację świata” (jak określili to projektanci JordanLuca), pokazy przepełniały emocje:
- JordanLuca – Jordan Bowen i Luca Marchetto zakończyli swój pokaz ślubem na wybiegu, wśród modeli w koronkowych koszulach i garniturach z haftem „I hate love”. Ten gest stał się metaforą nadziei na jedność .
- Prada – Kwiatowe motywy na kowbojskich butach i wiszące amulety na swetrach symbolizowały „romans i pasję” w czasach konserwatyzmu .
- Magliano – Luca Magliano przeniósł widzów na zimową plażę Adriatyku, gdzie modele w poszarpanych futrach i odwróconych spodniach tańczyli do muzyki Strawińskiego, celebrując życie na marginesach społeczeństwa .
Buty: od kowbojów do alpinistów
Obuwie stało się kluczowym elementem stylizacji:
- Prada – Kowbojskie buty z kwiatowymi nadrukami i fuzją z Chelsea boots wyznaczyły trend na „dziki Zachód” w wydaniu haute couture .
- Giorgio Armani – Skórzane kozaki w odcieniu pawiego pióra łączyły elegancję z buntem .
- Dunhill – Wypielęgnowane mokasyny z haftami psów rasy terier dodawały brytyjskiego humoru do klasycznych zestawów .
Podsumowanie: Moda jako odpowiedź na obecne czasy
Milan Men’s Fashion Week AW2025 udowodnił, że moda męska nie boi się stawiać pytań o kondycję współczesnego świata. Projektanci, od Prady po Armaniego, balansowali między ochroną a wolnością, tradycją a innowacją, powagą a romansem.
W czasach, gdy sztuczna inteligencja i kryzysy polityczne dominują w debacie publicznej, ich kolekcje stały się manifestacją ludzkiej wrażliwości – dowodem, że nawet w najciemniejszych momentach, kreatywność pozostaje najpotężniejszą tarczą .
Artykuł powstał na podstawie analizy pokazów i wywiadów z Mediolanu, z uwzględnieniem news’ów z CNN, Wallpaper, InsideHook i Highsnobiety.