Volvo ma długą historię tworzenia wersji Cross Country swoich pojazdów, począwszy od V70 w 1997 roku. Te modele oferują nieco większy prześwit i nieco bardziej wytrzymałe elementy zewnętrzne, dzięki czemu nadają się do lekkich przygód terenowych.
Teraz Volvo przenosi tę tradycję na rynek pojazdów elektrycznych dzięki modelowi EX30 Cross Country. Ten kompaktowy elektryczny SUV zadebiutował w Sztokholmie w Szwecji i ma na celu zapewnienie kierowcom połączenia praktyczności, stylu i możliwości jazdy terenowej.

Sam EX30 to kompaktowy SUV, podobny rozmiarem do Hyundaia Kona Electric. W Europie już zyskał popularność, ustępując jedynie Tesli Model Y w sprzedaży w zeszłym roku.
W Stanach Zjednoczonych jedyną dostępną opcją jest obecnie wersja z podwójnym silnikiem i napędem na wszystkie koła, wyceniona na 40 550 euro.
Tańsza wersja z jednym silnikiem ma zostać wydana wiosną, a jej cena zaczyna się od 32 664 euro. Cena wersji Cross Country nie została oficjalnie ogłoszona, ale przewiduje się, że wyniesie około 43 300 euro.
Zarówno standardowy EX30, jak i wariant Cross Country mają ten sam układ napędowy. Konfiguracja z dwoma silnikami zapewnia 422 KM i 542 Nm momentu obrotowego.

To wystarczająca moc zarówno do jazdy po mieście, jak i do jazdy poza utartymi szlakami. EX30 Cross Country oferuje wybór 19-calowych kół lub specjalnych 18-calowych kół z oponami terenowymi.
Wytrzymały pojazd elektryczny jest wyposażony w akumulator o pojemności 64 kWh, który można naładować od 10% do 80% w ciągu około 26 minut za pomocą szybkiej ładowarki DC.
Agencja EPA szacuje, że standardowy zasięg EX30 wynosi 407 km, ale nieznacznie zwiększona wysokość jazdy i opony z bieżnikiem Cross Country zmniejszą ten wynik.
Prześwit EX30 Cross Country został zwiększony o 19 mm, co daje łącznie 197 mm. Jest to zaskakująco mniej niż 220 mm Toyoty bZ4X , ale nadal jest to godna szacunku wartość dla małego elektrycznego SUV-a przeznaczonego do lekkiego off-roadu. Volvo dostosowało również zawieszenie, aby poprawić artykulację na nierównym terenie.
