Lotnisko Warszawa-Modlin planuje znaczną rozbudowę, której pierwszy etap ma kosztować około 500 mln zł. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie przepustowości portu do 7–8 mln pasażerów rocznie.
Zakres planowanej rozbudowy obejmuje:
- Rozbudowę terminala po wschodniej i zachodniej stronie, zwiększając jego powierzchnię o około 4 tys. m².
- Podwojenie liczby bramek z czterech podwójnych do ośmiu, co usprawni proces odprawy pasażerów.
- Modernizację części bagażowej, co poprawi efektywność obsługi bagażu.
- Modernizację dróg kołowania, co zwiększy operacyjną zdolność lotniska.
- Zwiększenie liczby miejsc postojowych dla samolotów z obecnych 10 (12 latem) do 17–19, co umożliwi obsługę większej liczby operacji lotniczych.
Przygotowania do rozbudowy rozpoczęły się jesienią 2024 roku od prac związanych z infrastrukturą przyłączy. Rozbudowa terminala planowana jest na wczesną wiosnę 2025 roku, a zakończenie prac przewidziano na początek 2028 roku.
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że rozwój lotniska w Modlinie był przez wiele lat hamowany, a obecnie stanowi kluczowy element strategii obsługi przewoźników niskokosztowych w regionie warszawskim.
Lotnisko Chopina w Warszawie, po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), ma być przeznaczone głównie do obsługi lotów VIP, a przewoźnicy niskokosztowi będą korzystać z portów w Modlinie i Radomiu.
W 2023 roku lotnisko w Modlinie obsłużyło około 3,5 mln pasażerów. Dzięki planowanej rozbudowie, port będzie mógł obsłużyć znacznie większą liczbę podróżnych, co jest istotne w kontekście planowanego zamknięcia lotniska Chopina dla ruchu pasażerskiego i przeniesienia operacji do CPK.
Warto również dodać, że w ramach poprawy dostępności komunikacyjnej lotniska, planowana jest budowa węzła zjazdowego z trasy S7, który ma być gotowy pod koniec 2025 roku, oraz linii kolejowej do stacji Modlin-Lotnisko, której zakończenie przewidziano na 2029 rok.
Rozbudowa lotniska w Modlinie jest kluczowym elementem strategii rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce, mającym na celu dostosowanie się do rosnącego zapotrzebowania na usługi przewoźników niskokosztowych oraz zapewnienie komplementarności z Centralnym Portem Komunikacyjnym.